Gjesteinnlegg fra Thomas Stordalen – Motivasjon!

Hei :) Jeg har spurt min samboer om han ville skrive et gjesteinnlegg på bloggen som omhandler det å finne motivasjon til å trene eller å finne tilbake til gnisten igjen. Les og ta til deg nyttige tips.

Jeg orker ikke å trene i dag, jeg gidder ikke. Motivasjonen min er på bunn og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å få den tilbake. Trening er så tiltak og jeg har mest lyst til å ligge på sofaen og spise godteri, potetgull å se en serie på Netflix. Trening er blitt så kjedelig og jeg føler ingen fremgang lenger. Løping er så ut og styrketrening kommer jeg i hvert fall ikke i gang med igjen. Høres dette kjent ut? Vi har alle vært der, i en eller annen form. Motivasjonen til å gå på trening er blitt borte og det er veldig vanskelig å komme ut av det mønsteret igjen. Personlig har jeg vært der mange ganger, både før min livsstilsendring og etter. Det er ikke lett å holde trøkket oppe 24/7 og noen ganger er det helt i orden å lytte til kroppen, ta seg en pause og ikke gjøre den styrkeøkta, løpeturen eller spinning timen. Men hva kan du gjøre når motivasjonen gradvis blir mindre og mindre, og du sliter med å finne den igjen?

Hvorfor har du mistet motivasjonen?

Jeg tror det er helt vesentlig å begynne med dette enkle spørsmålet. Det er sannsynligvis en grunn til at du kommer dit og jeg skal vedde på at du for ikke så lenge siden var topp motivert for trening. Kjenn etter inni deg, lukk øynene og spør deg selv; Hvorfor er jeg ikke motivert akkurat nå?

DSC03783

 

Nå skal ikke jeg liste opp alle mulige grunner på hvorfor treningsglede og treningslyst er borte for det er så innmari individuelt fra person til person. Men du kan ha blitt syk eller skadet og syns det er tøft å komme tilbake til nivået du var før skaden eller sykdommen. Du jobbet så utrolig hardt og lenge mot det målet men når dagen endelig kom så klarte du det ikke. Eller det kan være så banalt som at du er drittlei av å se treningsposter på instagram eller FB hvor alle forteller om den rå økta de hadde, eller det løpet de virkelig fikk det til å stemme i. Som sagt, det er utrolig mange grunner her og du må selv grave for å finne svaret for deg selv.

 

Mål
Ok, la oss ikke snakke mer om grunnen til at lysten din er borte men gå rett på mulige løsninger og verktøy du kan ta i bruk for å få gnisten tilbake. Det å ha et klart og tydelig mål med treningen er viktig og det trenger ikke være så stort mål heller. Begynn med det aller enkleste, målet ditt nå er å få treningsgleden tilbake. Ikke begynn med sub40 planene igjen på mila, eller din drøm om å løfte din egen kroppsvekt i de forskjellige øvelsene som for eksempel. benkpress, markløft eller knebøy. Også markerer du av i kalenderen at innen fire uker skal dette målet være nådd. Jeg tror på det å sette seg mål, både små mål og litt større mål. Det er neppe noen god ide å si til deg selv at du skal trene 6 knalltøffe økter den første uken for å nærme deg målet «treningsglede». Kanskje 2 eller 3 lette økter er en god start og jeg ville helt klart ringt eller sendt melding til en venn som du kan trene med. Hva med en kort løpetur med bestekompisen eller bestevenninnen din? Gjerne med en som er litt engasjert og glad i å trene. Dere kan også gå dere en tur på 1 times tid og bare prate om alt og ingenting. Da får du en god treningsøkt og masse mentalt påfyll som forhåpentligvis gir deg litt glede når du legger deg om kvelden.

12122473_851933428254522_8317889859446629552_n

 

Jeg håper og tror du våkner med et litt større smil dagen etter og at du tom kjenner på litt overskudd når du gjør deg klar for jobb og andre plikter denne dagen. Utover dagen kjenner du at du likte deg i går, det var hyggelig å treffe igjen Ole eller Hanne og det var jo faktisk helt ok å trene litt igjen. Vet du hva? Jeg bestemmer meg for at jeg skal få tilbake treningsgleden igjen og øktene fremover skal være skikkelig lystbetonte. Plutselig drar du med en gammel barndomsvenn på styrketrening så føler du deg kallet for en spinning time og setter deg forrest i salen. Kanskje du gikk litt utenfor din komfortsone på den spinning timen også, uten at det var noe mål. Tidligere hadde du jo alltid sittet bakerst i et hjørne. Rock on! Du har kommet deg gjennom den første uken og kjenner en større glede over treningen en hva du har gjort på lenge. Du har vært flink med maten og spist mye mindre søtsaker en hva du har gjort de siste ukene etter hvert som motivasjonen ble dårligere og dårligere.

De kommende tre ukene tar du små steg hele tiden, du øker ikke for mye i mengden men holder deg til lystbetont trening som gir både fysisk og mentalt overskudd. Du treffer venner og kjente på trening som er med og motiverer deg. Og du var tom så flink at du tok en times løpetur i skogen, uten musikk på ørene og bare med inntrykk og lyder fra naturen. Frisk luft ned i lungene og kanskje noen vakre landskaper underveis. Slikt gir energi og motivasjon til at du vil gjøre det igjen.

219409813065442065_k4XBe6Bx_f1

Måloppnåelse
Det nærmer seg slutten på uke 4 og jeg er helt sikker på at du nærmer deg målet ditt. Den gule Post-it lappen hvor det står «TRENINGSGLEDE» på henger fortsatt på baderoms-speilet og du smiler litt ekstra denne dagen for du kjenner inni deg at målet er nådd. Og du har egentlig ikke gjort så utrolig mange store grep, men senket skuldrene, ikke hatt fokus på prestasjoner og bare nytt masse sosialt samvær med kjente og kjære. Men du har også hatt noen fine treningsøkter alene hvor du har latt tankene flyte litt fritt, og kanskje har nye mål dukket opp i hodet ditt. Hvor kult er ikke det? Dette målet er kanskje ikke det største eller det råeste i din hverdag akkurat nå men det betyr ingenting. Du har nådd et mål og det skal du klappe deg selv på skulderen for. Stegene du har tatt de siste ukene vil ha stor betydning for veien videre i din trening og det skal du være skikkelig stolt av. Nå kan du feire og kanskje spise en ekstra god middag sammen med familien din eller vennene dine mens dere prater om de morsomme øktene dere har gjort sammen de siste ukene. Smilet ditt er ekstra stort denne kvelden for du har funnet tilbake til noe av det aller viktigste som må ligge i bunn når det gjelder trening, nemlig treningsglede.

image-5

 

Ta med deg denne gleden fremover. Du er utrolig heldig som er frisk nok til å drive med fysisk aktivitet og det i seg selv er en stor glede. Ikke glem det.

Lykke til med å finne din treningsglede fremover – den er der og du vil finne tilbake til den. 

image

En tanke om “Gjesteinnlegg fra Thomas Stordalen – Motivasjon!

  1. Super innlegg av Thomas, du er heldig som en har samboer med så mye kompetanse Karoline! Men vet du hva jeg bli motivert av? Flere innlegg fra deg, hihi 😀 Ser du trener mye styrke fortiden, vært fint med en oppdatering på hvilke øvelser du kjører og hva som er målene dine fremover.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>